Deštník Preston Fibreglass Flat Back Brolly
Rybářských deštníků jsem vyzkoušel již docela mnoho. Většina jich je velmi podobná a liší se jen v materiálech a kvalitě provedení, a tak byla příjemná změna, když se ke mně dostal deštník Preston Flat Back Brolly. Zde je moje hodnocení po cca 6 měsících používání.
První, čeho si musíte všimnout, je tvar kopule. Není totiž dokonale kulatá, ale na jedné straně „seříznutá“ – jedno žebro kopule je v tomto místě kratší. Tuto plochou část lze opřít o zem, kde dojde k dokonalejšímu kontaktu a menšímu podfukování větru. Deštník můžete připevnit o zem buď klasickým zapíchnutím našikmo do země, což oceníte při sezení na křesílku, nebo zapíchnete tyč kolmo a zalomíte ji v kloubu. Druhé řešení je ideální pro uchycení do plavačkové sedačky. V kloubu je deštník zalomen o 45 stupňů. Lze jej sklopit i na opačnou stranu o 90 stupňů, ale pak je opačně – plochou hranou nahoru. Tohle naklonění, kdy je deštník úplně položen, jsem u žádného deštníku nikdy nevyužil.
Pokud bude foukat silnější vítr, bude se vám standardně nakloněný deštník protáčet nebo uletí úplně. Proto má na spodní rovné hraně dvě oka na připevnění kolíky do země (jsou součástí balení). Vzniklá „stavba“ je pak velmi stabilní.
Pokud vítr nefouká, zapichuji deštník k levé straně křesla nebo sedačky a natočím si jej rovnou stranou doprava – získám zde trochu více prostoru pro nahazování a zdolávání.
Dalším rozdílem je zavrtávací středová tyč – obvykle mají deštníkové tyče jen špičku. Pomocí závitu na špičce tyče se zavrtáte i do velmi tvrdého povrchu. Nejhorší bývá šterk, který je v tomto případě bez problémů. Ocenil bych, kdyby tyč měla dírku pro nastrčení nějaké osyčky pro snadnější kroucení větší silou.
Teleskopický středová tyč má nadstandardně velký utahovací štroub, který se snadno drží. Vnitřní tyč by mohla být delší – při zapíchnutí 20 cm do země již pod deštníkem není tolik místa, jak bych si představoval. Při využití držáku na křesle nebo sedačce naopak tyč téměř nevysunuji.
Kopule je vyrobena z relativně hrubého nylonu 210D a všechny švy jsou podlepené. Pro nepromokavost nešlo více udělat a ani já jsem nezaznamenal jakékoliv průsaky či jiné problémy s vodou.
Deštník je vyráběn ve dvou verzích – jedna má ramena klasická ze silných drátů a druhá „Fibreglass“ ze sklolaminátu – ta je při stejné hmotnosti pevnější. Špičky ramen jsou uchycené do velmi pevných a hlubokých kapsiček po obvodu dešníku – zde bývá slabé místo jiných deštníků, kde jsou špičky zasunuté do plastových dutinek, které se vylamují nebo z nich dráty vyskakují.
Klouby výstužných podpěr ramen jsou schované opět do kapes přišitých ke švům kopule a zavíratelné na suchý zip. Jednak se tím prodlužuje živostnost textilní kopule, která se neodírá o klouby, a také se takto fixuje poloha jednotlivých ramen.
Při transportu jsou ramena svázána místo klasické tkaničky na mašličku pomocí suchého zipu.
Deštník má ochranný obal ve stejné barvě a menší obal na zavrtávací kolíky. Neznečistíte si ani vozidlo, ani samotný deštník od vody nebo bláta.
Celkově je deštník velmi pevný a nemám jakékoliv pochyby o kvalitě. Pokud mohu po půl roce odhadovat, tak podle mne vydrží mnoho sezón.
Technická data | |
Materiál středové tyče | dural |
Materiál ramen | sklolaminát (verze fibreglass) nebo ocel |
Materiál kopule | nylon 210 D |
Skutečné rozpětí | 220 cm |
Hmotnost včetné kolíků a obalu | cca 3000 gramů (obě verze) |
Klady a zápory | |
kvalitní provedení
možnost ukotvení zarovnané zadní části k zemi dvojicí kolíků zavrtávací středová tyč na svou robustnost poměrně lehký |
krátší středová tyč po zapíchnutí do země |